Kulturarvsbloggen

Varv och hamnar, k-märkta fartyg och fritidsbåtar, fyrar och sjömärken.

Sällsamheter i Båthallen

Båten Aavor i mahogny med en sittbrunnssarg som sveper i ett stycke hela vägen runt från styrbord till babord. Foto: Anneli Karlsson

En av båtsamlingens pärlor är den fantastiska Forslundsracern Aavor. Hon skänktes till Sjöhistoriska museet 1972 av Yngve Bruu. Aavor är konstruerad och byggd av Gideon Forslund och Carl-Albert Fagerman. Hon är ett förstklassigt bygge i mahogny med en sittbrunnssarg som sveper i ett stycke hela vägen runt från styrbord till babord. Motorn är idag en Kermath om 50 hästkrafter men vid leveransen satt det en 100-hästars dito i Aavor, som byttes 1931. Båten är ett praktföremål som drar allas blickar till sig.

Därför är det förvånande att vissa beslag inte tycks passa in på en sådan exklusiv motorbåt. På för- och akterdäck sitter stora, klumpiga knapar som känns grovt tillyxade och kontrasterar mot det, i övrigt, ypperliga bygget.

Träbeslag på båten Aavor.

Gode vännen och motorbåtskännaren Anders Vaerneus tillfrågades och förstod inte vad jag pratade om. I hans ögon har Aavor de mest perfekta knapar som tänkas kan. Stora och funktionella, lätta att använda och utmärkta för sin båt. Så ska knaparna på Sjöexpressvarvets båtar se ut! Där ser man hur saker kan uppfattas på olika sätt.

Aavor har också ett par vackra, handknackade ventilatorer på fördäcket. Dessa vittnar om en stor skicklighet hos tillverkaren. Anders berättade att det varje vår kom en luffare till Sjöexpress som tillverkade bland annat de ventilatorer som finns på Aavor. För detta fick han mat och husrum under några månader.

Ventilatorer på båten Aavor.

Ytterligare en förvirrande detalj på Aavor är hennes halkipar. De är inte likadana på båda sidor! Styrbordssidans halkipar har klassiskt rundad form medan babords halkipar är kantigare. Hur kan det komma sig? Svara på det den som kan. Vi trodde att någon monterat halkiparna fel och provade att byta plats på dem. Men se det gick inte. Skruvhålen är ursprungliga och halkiparna verkar aldrig ha bytts ut. Ett mysterium.

Halkipar på båten Aavor.