Kulturarvsbloggen

Varv och hamnar, k-märkta fartyg och fritidsbåtar, fyrar och sjömärken.

K-märkningsdags

När vi får in ansökningar om k-märkning av fritidsbåtar kommer det in många spännande berättelser både om livet med båten och om en båts långa historia och förändringar. Själv tycker jag att berättelsen från Peter Thielen är så intressant. Som tolvåring skaffade han sig en J10:a (en långedragsjulle). Han fick hjälp av sin slöjdlärare med beslag och kojer och pappan hjälpte till med vårrustningen. Sedan kunde det bära av runt Orust och Tjörn. På den tiden, i mitten av 1960-talert, hängde fortfarande lutfisken på tork vid Skärhamn och Mollösund. Med hjälp av sin son och dotter tog sig Peter sedan an en annan J10:a, långedragsjullen Anna, som nu både är fint renoverad och väldokumenterad.

En annan fascinerande historias är den om namnlösa båten Motorbåten – en båt som ägaren ställde undan i slutet av 1930-talet. Och som sedan kom att sova törnrosasömn i drygt 60 år. Välbevarad förstås – och självfallet väldigt sparsamt använd. Motorbåten finns idag i Stockholmstrakten – och ägaren har nya spännande projekt på gång.

K-märkta segelbåten Bums som ligger förtöjd vid brygga.

Jag gillar också folkbåten Bums, som finns i Göteborgstrakten. Bara genom de bifogade nytagna fotografierna – var det tydligt att båten seglas av en familj där minst tre generationer fanns ombord. Kombinationen av fina robusta detaljer och ett välhållet ekskrov – men med barnbarnets kvarglömda nappflaska gör berättelsen om båten så mycket mer levande.

Förrförra sommaren var jag ombord på salongsmotorbåten Vi tre från sekelskiftet 1900. Ägarparet som lägger det mesta av sin fritid på båten, berättade om en resa på Strömsholms kanal. Här träffade de, av en slump, släktingar till mannen som en gång i tiden skötte om båten. Generöst överlämnades sedan några glas som hört till originalutrustningen ombord till det nuvarande ägarparet.

Själv hoppas jag nu att nya berättelser om andra äldre fritidsbåtar kommer fram – för nu är det dags för höstens omgång av k-märkningen av fritidsbåtar. Vi vill ha in ansökningar före den 30 september. K-märkningen av en fritidsbåt är helt frivillig, det är båtägaren som själv ansöker och inga lagar reglerar sedan de k-märkta båtarna. Från museets sida utgår vi helt enkelt från ägarens engagemang och intresse för sin båt.

Sida med information om hur du ansöker om k-märkning

Emaljmärket

 

Loading